vrijdag 22 november 2013

Agnes Water, Rainbow Beach & Fraser Island

En we zijn ondertussen al een maand in Oz! En er is nog zoveel te zien en te doen... De voorbije week was ik in AGNES WATER en TOWN of 1770. Dit zijn 2 aangrenzende dorpjes (op 5km van elkaar) en dus niet een en hetzelfde dorp, zoals iedereen denkt die hier toekomt. In Agnes Water kan je 2 dingen doen: goedkoop surfen en Scooteroo. Dat stond dus op het programma voor dag 2. De 17$ surfles was perfect om de eerste knepen van het surfen te leren. Begin december ga ik een tweedaagse surfcursus volgen net onder Byron Bay, dus dit was een goede eerste oefening. En wat was dat hard werken! Eerst even oefenen op het zand en dan meteen het water in. Helemaal rechtstaan voor langer dan 2 seconden is nog niet gelukt, maar het ging telkens beter. Het is een ge-wel-dig gevoel als je perfect op een golf zit die je helemaal meeneemt! Je lijkt wel te vliegen (zelfs al lig je gewoon nog op je surfplank, omdat je niet recht geraakt ;-)). Na 3u stond ik vol blauwe plekken, had ik brandwonden op m'n benen en had ik een aardig rood kleurtje gekregen... In de namiddag waren we 'born to be wild' met Scooteroo: met gevlamde leren jassen, dito helm en een mini harley-davidson onder onze kont cruisden we door Agnes Water en 1770. Onderweg heel wat kangoeroes in het wild gezien, de grote skippy-variant dan, want tot dan toe had ik alleen nog maar wallaby's gezien (mini-kangoeroes). In het begin zat ik maar onwennig op m'ne chopper, maar nadien durfde ik telkens meer en meer doorduwen op de langere stukken! 's Avonds waren we uitgewaaid en verbrand. We hadden onszelf getrakteerd op een gebraden kip, heerlijk! De dag erna heb ik absoluut niks gedaan, m'n surfbuddies vertrokken naar de volgende stop en het was een dag met regen en onweer. 's Avonds gaven ze yoga in het hostel, dus na een dag
stilzetten, mochten mijn stramme spieren wel eens uitgerekt worden. Yoga is eigenlijk best inspannend en verfrissend...en toen de elektriciteit uitviel tijdens het relaxgedeelte, vond niemand dat erg. De koude douche daarna was echter niet zo fijn...

RAINBOW BEACH was up next, de startplaats bij uitstek voor een trip naar Fraser Island, het grootste zandeiland van de wereld mét regenwoud, wat het nog des te unieker maakt. En niet te vergeten: 65% van de haaien in Australië vind je rond dit eiland. De driedaagse trip (16-18/11) bracht ons langs de oostelijke kust en in het centrum van het eiland. Opgedeeld in 4 groepen kregen we elk een 4x4 toegewezen waarmee we de volgende 3 dagen zouden rondcruisen. Met instructies van onze gids reden we over het strand, door het water, over moeilijke loszand-stukken en door het regenwoud over hobbelige en verraderlijke paden naar diep verborgen meren (Lake McKenzie, Champagne Pools, Lake Wabby, het wrak van de Mahone en Eli Creek). 's Avonds sliepen we op een camping en hadden we een voedselrantsoen om op te 'overleven'. Op dag 2 heeft er 's avonds een helse storm over Fraser Island geraast, waardoor de hele camping onder water stond (onze tenten bleven gespaard, gelukkig!). Als je van de eetplek naar je tent wou, moest je door een poel vol vuil en zand waden. Propere voeten waren 3 dagen dus niet aan de orde... Maar wat een ervaring! Fraser Island zal ons altijd bijblijven als the Island of Death: dat was onze gids zijn manier om ons te waarschuwen, door te zeggen dat we aan dit of dat konden sterven en uiteraard konden dingo's ons aanvallen. Er lagen tevens massa's dode trekvogels op het strand, die de lange migratietocht niet overleefd hadden, er zaten gigantische spinnen, etc. We hadden een superleuke groep, dus het was even wennen om onze geliefde 4x4 terug aan het hostel achter te laten. Een van de beste trips so far in Oz!

Next up: Noosa en Brisbane

Surfles in Agnes Water

More coming soon...

4WD'ing on Fraser Island. Wij zijn auto nr 4.

Lake McKenzie
Dingo!

Fish-eye foto: onze groep!
Mahone ship wreck
Lake Wabby (links) en een gigantische zandheuvel (rechts)