donderdag 6 februari 2014

Christmas holidays in Sydney and New Zealand blues

Update 2 heeft langer op zich laten wachten dan verwacht, but I'm still alive and kicking en momenteel back in SYDNEY, weer op mijn eentje.

Ik zal eerst verdergaan waar ik vorige keer gestopt was, zo zijn we meteen weer helemaal bij!

23/12-03/01 Spending the Holidays in Sydney with my guy

Na een nachtje in een hostel, verhuisde ik op kerstavond naar ons hotel in Kings Cross/Darlinghurst. Kerstdag is de dag waarop Sam om 6u30 zou toekomen. ZOU. Een hevige storm in Londen zorgt ervoor dat zijn vliegtuig eerst vertraging had en nadien gecanceld werd. Pas 24h na zijn gepland vertrek, stijgt zijn vliegtuig eindelijk op! En dan had hij nog ongeveer 23u te gaan op het vliegtuig... Door slechte organisatie en opvang in Londen, is Qantas alvast 1 frequent flyer kwijt. Kerstdag verliep voor mij dus ook iets anders dan eerst gepland. Daarenboven had ik gehoopt op een warm en sunshiny kerst in Oz op het strand, maar zelfs dat was ons niet gegund. Het regende pijpenstelen! Een Nederlandse die ik had leren kennen in Port Macquarie en die ook alleen was op Kerst stelde voor om effe het stad in te trekken en op verkenning te gaan, zij was pas aangekomen. Na wat rondwandelen in Sydney, vonden we een pannekoekenplaatsje. Pancakes with melted marshmellows, ice cream, and hot chocolate sauce: ideaal als kerstdiner en het verzachtte het lange wachten op m'n echte kerstkado.

Op tweede kerstdag kon ik dan 's morgens eindelijk m'n kerstkado aka vriend gaan ophalen! Gelukkig was al z'n ellende snel vergeten. We hebben die dag wat rondgewandeld in Sydney (Queen Victoria Building, The Strand mall, Opera House en Harbour bridge: check!) en 's avonds naar de Moonlight Cinema in Centennial park voor de Hunger Games 2. Alles was perfect (bean bags, lekker biertje, leuke sfeer, flying foxes (vleermuizen) die de lucht boven ons vulden) tot het begon te regenen... Eerlijk, we waren niet goed voorbereid (forecast voorspelde geen regen), maar dit was toch niet aangenaam. Na de eerste tien minuten vertrokken we, maar gelukkig konden we onze 'rained out' tickets omruilen voor een andere avond. Bij gebrek aan iets (schijnbaar) beter werd dat dan Despicable Me 2 op 29/12! Dag 2 met ons tweetjes in Sydney bracht ons op een tour door de stad met de Free Walking Tour. Veel leuke plaatsjes ontdekt en nieuwe weetjes. 's Avonds was het tijd voor 'ne goeie steak' in I'm Angus Steak House in Darling Harbour. Toppertje in Sydney! Lekker mals vlees gevolgd door een Belgian chocolate cake, yumyum! De dagen daarop vulden we met de Coogee Beach-Bondi Beach wandeling, een bezoek aan de Botanic gardens en Port Macquarie point en Manly Beach. Onze oud op nieuw was heel speciaal en hectisch. Al van 12u 's middags hielden we samen met 2 Italiaanse vriendinnen van me ons plekje bezet op Blues Point Reserve, dat toen al vrij vol zat. Ik dacht dat de site toen niet voller kon, tot ik eens naar het toilet ging (2,5u aanschuiven in wachtrij - gelukkig heb ik een sterke blaas en heel veel geduld) en zag dat er NOG meer mensen waren bijgekomen die het plekje echt tot op de nok vulden. Op de stoep, op de straat, op de muren, het zat er bomvol. Wij hadden nog een plekje kunnen bemachtigen aan de rand van de baai (het perfecte plekje, behalve dat er een houten structuur wat in de weg stond voor de echt perfecte foto's - vandaar dat daar toen nog niemand zat), maar we zagen alles en er zat enkel een wat ouder koppel voor ons, waarmee we al snel dikke vrienden werden. En wat ons plekje vooral perfect maakte, was schaduw. 31/12 was een absoluut prachtig en warm dagje hier in Sydney. We moesten (gelukkig) niet tot middernacht wachten op vuurwerk. Om 9PM kregen we al een voorsmaakje en om 10.30PM werd er nog wat vuurwerk afgestoken. Uiteraard kwamen geen van beide "publiekopwarmers" nog maar in de buurt van het échte nieuwjaarsvuurwerk. Om middernacht en na het aftellen werd ons geduld eindelijk beloond. Het was het grootste en langste vuurwerk dat ik al ooit gezien heb. Op meer dan 7 plaatsen werd vuurwerk afgestoken en alles was hoger, verder, beter en groter. De Harbour Bridge werd verlicht in prachtig en spectaculair vuurwerk en ook vanaf de Opera House werd (voor de eerste keer sinds 2000) weer vuurwerk afgeschoten. Het totaalspektakel was grandioos en iedereen aanschouwde het met grote ogen en open mond. De uittocht nadien toonde een sterk staaltje van Sydney's organisatietalent en ervaring in het begeleiden van een dergelijke massa-uittocht. De mensenmassa was enorm (alleen al op Blues Point Reserve konden ongeveer 12000 mensen terecht), maar de uittocht verliep heel vlot en we hebben tot aan het metrostation bijna geen enkele keer echt stilgestaan. Alles was goed en duidelijk aangeduid en de mensenmassa werd efficiënt naar de verschillende metro-ingangen  en andere uitgangen geleid. Het was ook een nuchtere nieuwjaar dit jaar, de site was 'no BYO', dus controles zorgden ervoor dat niemand alcohol binnenbracht op de site. Rond 3AM waren we weer op onze kamer en hebben we toch nog een flesje champagne gekraakt. Op 2 januari was het de beurt aan de Blue Mountains, een nationaal park vlakbij Sydney waar in oktober nog hevige bosbranden woedden en op 3 januari was het tijd om Sydney 'goodbye' te zeggen en het vliegtuig naar Auckland te nemen.

03/01-05/02 Kiwi adventure (NZ)

De voorbije 5 weken ben ik met Sam doorheen Nieuw-Zeeland (noord- en zuideiland) getrokken met onze Escape campervan. Eindelijk kon ik iets van mijn reis met hem delen. Het was een geweldig avontuur in het, volgens mij, absoluut mooiste land ter wereld. De meest blauwe en appelblauwzeegroene meren en rivieren, afgewisseld met verlaten stranden en spectaculaire bergketens en de meest heldere sterrenhemels ter wereld. Er zal nog een apart verslag en fotoreportage van volgen. Spijtig komen aan alle mooie dingen een eind en nu zit ik hier weer in een hostel in Sydney en zit mijn vriend op het vliegtuig huiswaarts. Het is toch even wennen, weer alleen op stap. Een groot gevoel van eenzaamheid overviel me toen hij vertrok en ik wou eigenlijk veel liever mee het vliegtuig op naar huis dan alleen met de trein naar mijn hostel. Soms is alleen reizen toch een flink stuk doorbijten en af en toe de moed hebben om eens goed te wenen. Om de dag erop er weer te staan, je weer in de wereld te smijten, klaar voor nieuwe indrukken op te doen en nieuwe plaatsen en mensen te leren kennen. En te genieten-genieten-genieten!! Vandaag heb ik mijn vlucht geboekt naar Perth waar ik morgenavond om 10PM zal landen. Wat ik daarna ga doen, staat nog niet vast en ga ik daar uitzoeken. Afwachten dus!