dinsdag 17 december 2013

Sydney-Melbourne

10/12-15/12

De laatste dagen in PORT MACQUARIE ben ik gaan surfen (ditmaal 3x rechtgestaan in minder dan een uur tijd - woohoow!) en gaan kayakken door de creeks en de mangroves. Supermooi en supervermoeiend ;-) Op het einde van onze kayaktocht zag ik wat ik had gehoopt: dolfijnen in de baai dat uitgeeft op de zee! De twee dolfijnen zwommen vlakbij en onder onze kayaks - ge-wel-dig! Die dieren had ik in 't wild nog niet gezien.

Nadien was het tijd voor mijn trip naar Melbourne met tussenstop in SYDNEY omwille van de anders véél te lange busrit! In Sydney heb ik wat op m'n gemak rondgewandeld, de Paddington Markets bezocht en toevallig uitgekomen op een gezellig marktje in Surrey Hills. Crown Street is nu voorlopig officieel mijn meest favoriete straat in Sydney (van wat ik al gezien heb toch): veel bomen, leuke koffiezaken, eetplekjes en winkeltjes. Dag 2 had ik afgesproken met twee meiden die ik heb leren kennen op de Whitsundays-trip en met hen heb ik me een namiddagje op Bondi beach gelegd. Daar heb ik de hoogste golven ooit gezien, de zee was echt wild. De redders hadden 3/4e van het strand gesloten door de gevaarlijke stromingen. Die zelfde avond was het tijd om de rit naar Melbourne verder te zetten: om 8pm vertrok m'n bus die om 8am zou aankomen in Melbourne. Een nachtje slapen op een (bovendien overvolle) bus, dat belooft!

"If you're hot and cold, sweating and shivering, all in 1 hour, then you're in Melbourne."

8AM, MELBOURNE: koud, grijs weer en verbazend veel volk op loop. Er stond me nog een wandeling van 18 minuten te wachten naar het hostel, wat eigenlijk niet veel is, tenzij je een steeds zwaarder wordende backpack op je rug, een kleinere rugzak vanvoor en een leftovertas moet meezeulen. Bovendien begon het nog eens te gieten tijdens m'n tocht naar het hostel. Uitgeput kwam ik aan in het hostel en er stond me nog een hele dag te wachten. Vermits het regende, besloot ik om de stad in te trekken en wat kerstinkopen te doen.

De volgende dag besloot ik om de free walking tour te doen in de stad, de ideale manier om de stad te leren kennen, zonder dat je zelf voortdurend met je hoofd in de reisgids moet zitten. De tour bracht ons langs alle typische bezienswaardigheden van
Melbourne, zoals de Victoria State Library, de befaamde Melbourne 'gaol' waar crimineel Ned Kelly wereldfaam verworven heeft (check google voor zijn verhaal) en de Carlton gardens met the Royal Exhibition Building. Melbourne gaf in 1880 een wereldexpo, nog voor Parijs en Sydney. Dit gebouw kreeg trouwens nog voor the Opera House een plaats op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Op beide verwezenlijkingen zijn ze nog steeds heel trots (omdat ze Sydney telkens verslagen hebben). De enige reden waarom dit mogelijk was, was de gold rush. Al het goud lag niet diep en eender wie kon struikelen over een stuk "steen" en meteen miljardair zijn. Melbourne was in die tijd dus de place to be. Van de Carlton Gardens gingen we naar Chinatown, door de laneways vol street art en gezellige coffeeshops, langs het Parlement, Flinders Station, Federation Square en the Arts Center. Melbourne wordt de arts capital van Australië genoemd, met haar vele musea, street art en graffiti, en haar National Arts Museum
of Victoria (het 'National' slaat nergens op, want Victoria is een staat, maar ze weigeren dit te veranderen, omdat dit hen dan op gelijk (en dus lager) niveau brengt met Sydney.) Ook sport staat centraal hier, met haar Olympisch Park, tennisvelden van de Australian Open en Cricket Stadium.
Daarna ben ik echte Chinese dumplings gaan eten met Katrin, een Duits meisje die ook op de tour was en hebben we kunnen 'genieten' van de efficiënte, strakke Aziatische bediening. Na een koffie gingen we elk weer naar ons hostel.

De dagen nadien heb ik hetvolgende gedaan:
- State Library binnenin bezocht, maar in vergelijking met Europese bibliotheken stelde het toch niet veel voor. De tentoonstellingen in de bib waren wel interessant en ook het harnas dat Ned Kelly aanhad net voor zijn arrestatie is er te vinden. Het harnas hield kogels tegen en was ver voor op zijn tijd. De politie dacht toen even dat hij magische krachten bezat..
- Woensdagavond= Victoria Night Markets, een megagrote overdekte hal vol kraampjes met souvenirs, t-shirten, massagestoelen en heel veel en lekker eten!
- Eureka skydeck: de toren zou het hoogste skydeck hebben van de hele Zuidelijk hemisfeer en geeft een mooi uitzicht over Melbourne. Het staat symbool voor de Eureka-revolutie: er is een deel van het glas belegd met een laagje goud en de rode balk staat symbool voor het bloedvergieten. Door de gold rush kwamen er nieuwe wetten tot stand, waardoor elke goudzoeker een licentie moest hebben. Om dit te controleren had de overheid een groep criminelen (!) van Tasmanië ingeschakeld. Zij kregen een commissie op elke boete die ze konden uitschrijven en die namen ze gretig aan. Iets te gretig misschien, want ze deden niets liever dan de licenties van de goudzoekers te verbranden of weg te gooien en te doen alsof ze er geen hadden gezien. Het ongenoegen van de getroffen mensen betekende de start van de revolutie.
- St. Kilda beach: het "strand" van Melbourne, met vele gezellige shops, een minipretpark en een avondmarkt. Bij zonsondergang zie je hier ook vaak (fairy) pinguïns.
- Nachtje bij een familie op MORNINGTON PENINSULA: via Kristel op het werk ben ik in contact gekomen met Jess, Jim en hun 2 kids die op een uur met de trein van Melbourne wonen. Zij hadden me uitgenodigd om bij hen te komen logeren. En wat een ervaring! Jess en Jim zijn twee heel toffe en open mensen (zelf met tonnen backpackervaring) en Madeleine (8j) en
Yasmine (6j) zijn schatten van kinderen, heel open, spontaan en beleefd. Ik voelde me meteen erg welkom bij hen, ik had het coolste en beste bed ooit (een tent met een dubbele matras in de tweede woonkamer met kerstlichtjes -- een restant van een birthday sleepover) en Jess en Jim hadden tijd vrijgemaakt om me rond te rijden op het Mornington Peninsula. Nepean Point was hier de eerste aankomst- en quarantaineplaats voor Australië en Melbourne (zoals Ellis Island in NY). Wat heb ik in die twee dagen gedaan/gezien? 't stadje Mornington, mee gaan kijken naar Yasmine's zwemles, prachtige natuur en stranden en veel paragliders in het Mornington National Park, de Bass Strait, Phillip Bay, mooi uitzicht bij Arthur's Seat, vele campings (vooral tijdens de feestdagen geliefd bij de Australiërs) pal aan de zee met telkens onderweg tijd voor koffie en een ijsje. Vlak voor ik moest vertrekken, hadden Madeleine en Yasmine stiekem tekeningen gemaakt voor me en hadden ze speciaal foto's van ons drie genomen, zodat ze die konden afdrukken en een paar aan mij konden geven en een paar zelf konden bewaren. Wat een stel geweldige kinderen!

Next up:

Vanaf 15/12 een driedaagse trip naar de Great Ocean Road en the Grampians. Deze brengt me dinsdag tot in ADELAIDE, waar ze de hele week 35-40 graden geven. Hot hot hot!

De update van de driedaagse trip komt eraan!

Port Macquarie

M'n eerste dolfijnen in het wild!

Melbourne

St.Kilda

Met Madeleine en Yasmine

1. Het ziet er allemaal al even indrukwekkend uit daar. Geniet er nog van buurmeisje.
    En prettige feestdagen gewenst van uit de Gijmel. Groeten van Sven, Ils en Stan.