woensdag 4 december 2013

Being a hippie in Byron, a surfer in Spot X and a lounger in PortMacquarie

BYRON BAY, wat een verademing na het fake Surfers Paradise! En dan ben ik nog maar 1 dag in Surfers geweest. Byron Bay is het echte surfers paradise en de place to be voor meer ruimdenkende mensen. Er hangt een gezellige en ongedwongen sfeer, iedereen kan er zijn wie hij wil. Hier ging ik ook meteen van 16u naar 17u, omdat ik de grens overgestoken ben van Queensland naar New South Wales, waar ze wel meedoen aan Daylight Saving Time. Dit wil dus zeggen dat het hier nu 10u later is dan in BelgiĆ«. Meteen al in de shuttlebus naar het hostel getrakteerd op een glas 'goon' door een paar wel erg openhartige Engelse kerels, de sfeer zit erin! Byron Bay lijkt alles te hebben: een gezellige sfeer, prachtige (surf)stranden, een vuurtoren met prachtig uitzicht over de kust en de streek rond Byron Bay, een leuke shoppingstraat en lekkere eetplaatsjes. Ik had echt spijt dat ik hier maar 3 nachten zou zijn, maar deze plek neem ik voorlopig mee als m'n meest favoriete plaats so far in Oz. 

Als je naar Byron Bay gaat, dan is een bezoek aan NIMBIN de daguitstap bij uitstek. Nimbin is de marihuana-hoofdstad van Oz. Het zeer kleurrijke dorpje is op en top hippie en meerdere mensen bieden je op straat al fluisterend 'Cookies?' aan. Wat zou daar toch speciaal aan zijn? ;-) De lekkere barbecue nadien was een tof pluspunt aan de trip. 

Na Byron Bay was het tijd om echt een 'wettie' (wetsuit) aan te trekken en met een surf board de golven te trotseren. In SPOT X (29/11-1/12), een heus surfkamp midden in een woonwijk vlak aan een baai, ging ik op tweedaags surfkamp (Mojosurf). Rechtstaan op een surfplank was m'n enige doel, maar ik wist al van in Agnes Water dat het niet gemakkelijk zou zijn! Peddelen met je armen, zorgen dat je in een goed stuk van de baai bent (en blijft gezien de sterke stroming)... Het was hard werken om op de plaats op zee te komen waar de instructeurs het zeiden en peddelen was het meest doeltreffend, maar ook het meest vermoeiend. En dan was je er nog niet, dan moet je nog een golf zien te pakken! Rechtstaan is echt verdomd moeilijk, je moet eerst al zien dat je geen neusduik doet en van zodra de golf je echt meeneemt, is dat zo'n geweldig gevoel dat ik telkens een paar seconden vergat dat ik moest rechtstaan. En na die paar seconden vliegen over de golf (en andere surfbuddies soms :p) en weer afvallen na de zoveelste mislukte poging om recht te staan, kon het peddelen weer helemaal opnieuw beginnen... Het is me in totaal 2x gelukt na verdomd veel pogingen :-) Zaterdag- en zondagvoormiddag stond telkens een les gepland en in de namiddag was het rusten en recupereren. Veel zonnen op het strand zat er niet in, want het heeft die twee dagen vrij veel geregend. Dat kan het hier dus ook doen! Vooral tijdens de les zondag zaten we in een stuk met hoge golven en dat was niet goed voor mijn vertrouwen, des te meer ik van die hoge golven viel, des te meer schrik ik kreeg. Toen besefte ik dat de voorbije weken in Oz me toch geleerd hebben dat ik geen waterrat ben: het diepzeeduiken met bibberende benen, het raften dat supertof was, maar waar ik toch met bang hart uitkeek naar de momenten waarop onze gids de raft wou doen laten kantelen en dan nu het surfen. Maar uiteraard was het een supertoffe en once-in-a-lifetime ervaring! En ik ken de theorie nu, dus ik kan op elk moment en op (bijna) elke plaats hier een surfplank onder de arm nemen en gaan oefenen.

Na Spot X was het tijd voor een tussenstop in PORT MACQUARIE (1/12-6/12) een vissersdorpje tussen Spot X en Sydney. Een dorpje met prachtige stranden waar naast surfen, vooral bodyboarden populair is. Hier blijf ik 5 nachten, da's al even geleden op 1 plaats en wat gaat dat deugd doen! Ik heb nog 1 nacht hier te gaan nu. Vrijdag 6/12 vertrek ik richting Melbourne, met een tussenstop in Sydney. Hier in Port Macquarie heb ik ondertussen al de stranden verkend, het koalahospitaal bezocht en gewoon wat rondgehangen in het hostel en spelletjes gespeeld, dit is echt Vakantie (note the capital) :-).


Byron Bay






Trip to Nimbin!




Spot X - Mojosurf


Port Macquarie




Geen opmerkingen:

Een reactie posten